Bedrijfsidentiteit is hoe je bedrijf aanvoelt voor mensen. De waarden van je bedrijf vormen deze identiteit. Deze waarden zijn weer nauw verbonden aan waar jij en je medewerkers persoonlijk voor staan. Om tot een sterke bedrijfsidentiteit te komen, is het daarom vooral belangrijk om jezelf goed te kennen. Hierbij is het cruciaal om jezelf een aantal vragen te stellen.
Waar sta ik voor?
Iedereen begint een bedrijf met een reden. Dit kan bijvoorbeeld een gat in de markt zijn, het verbeteren van een bestaand concept, een wereldprobleem dat je wilt oplossen, maar dit kan ook zijn omdat je je eigen koers wilt varen en de vrijheid wilt hebben om dingen op je eigen manier te doen. De kern van je bedrijf komt voort uit deze reden(en). Waarom ben je begonnen? Het is belangrijk om het antwoord op deze vraag helder voor je te hebben, aangezien dit ook de kern van je bedrijfsidentiteit is. Je wilt dat je bedrijf duidelijk uitstraalt waar het (en dus ook jij) voor staat.
Denk bijvoorbeeld aan Tony’s Chocolonely. Dit bedrijf is ooit begonnen om illegale kinderarbeid en moderne slavernij op cacaoplantages in West-Afrika tegen te gaan. Deze reden is in alles terug te vinden. De chocoladereep is zelfs verdeeld in ongelijke stukken om zo te benadrukken dat het er in de chocolade-industrie niet eerlijk aan toegaat.
Wat is mijn doelgroep?
Het begrijpen van je doelgroep is een belangrijk onderdeel van je bedrijfsidentiteit. Is je doelgroep bijvoorbeeld op zoek naar zo goedkoop mogelijke producten of juist producten van de bovenste plank? Is je doelgroep jong, oud, of allebei? Welke lifestyle hebben de mensen in je doelgroep? Voor welke problemen in hun leven biedt jouw bedrijf oplossingen? Door bewust te zijn van de opmaak van je doelgroep, kan je de bedrijfsidentiteit beter afstemmen.
Hoe wil ik communiceren met mijn doelgroep?
Als je de doelgroep duidelijk voor ogen hebt, dan moet je ook nog nadenken over hoe jouw relatie met deze doelgroep zal zijn. Wil je dit bijvoorbeeld professioneel en zakelijk houden of juist informeel en persoonlijk? Wil je een meer afstandelijke relatie of een meer vertrouwelijke relatie hebben? Deze aspecten hangen nauw samen met je eigen persoonlijkheid. De gekozen uitstraling zal van invloed zijn op de klantenervaring en dus ook de waargenomen bedrijfsidentiteit.
Wat is uniek aan mijn bedrijf?
Elk bedrijf heeft wel iets unieks. Dit kan iets groots zijn zoals het aanpakken van een maatschappelijk probleem op een compleet innovatieve manier, of juist iets kleins zoals elektrisch bezorgen. Zo is er gegarandeerd ook iets unieks aan jouw bedrijf. Als je nog niet weet wat dit is, dan zou je de klanten van jouw bedrijf ook eens kunnen vragen naar hun mening over jouw bedrijf. Vaak benoemen zij wel iets wat hen opvalt; dit is vaak iets unieks. Door bewust te worden van de unieke waarde die je levert, kun je je verder onderscheiden.
Wat doe ik met mijn bedrijf beter dan concurrenten?
Net zoals dat elk bedrijf iets unieks heeft, is er ook iets wat jij beter kan dan je concurrenten. Datgene behoort ook tot de identiteit van je bedrijf. Je wilt namelijk graag dat mensen aanvoelen dat jouw bedrijf op bepaalde vlakken beter is dan de concurrenten. Om dit te weten te komen, kun je bijvoorbeeld op de websites van je concurrenten kijken. Vaak kun je daar al veel informatie vinden over de benadering en missie van een bedrijf. De gevonden verschillen tussen jou en concurrenten kun je vervolgens goed gebruiken om je in de communicatie van jouw bedrijfsidentiteit te onderscheiden.
Een helpende hand
Het beantwoorden van deze vragen is vaak al een eerste stap in de ontwikkeling van een sterke bedrijfsidentiteit. Dit gaat natuurlijk niet altijd even gemakkelijk. Wij helpen je graag bij het verder verduidelijken en realiseren van je bedrijfsidentiteit. Neem gerust contact met ons op om te kijken hoe wij jou en je bedrijf kunnen helpen met de bedrijfsidentiteit!