Heb ik een visitekaartje nodig?

Visitekaartjes, zijn ze nog wel nodig?

In een wereld die steeds meer digitaal wordt, zie je ze steeds minder: de visitekaartjes. De digitale alternatieven van de visitekaart lijken aantrekkelijk. Je hoeft geen moeite meer te doen om ze te printen en dus bespaar je geld en papier. Maar wegen de voordelen van digitale visitekaartjes wel op tegen de voordelen van de ‘old school’ fysieke visitekaartjes? En heeft het visitekaartje zijn beste tijd al achter de rug? Wij denken van niet en leggen jou graag uit waarom wij visitekaartjes nog belangrijk vinden!

Bonus: In 2000 nam Jan het bedrijf over van zijn vader. Destijds werd de huisstijl vrijwel direct aangepast. De hele identiteit werd zelfs veranderd aan de nieuwe tijd, en de nieuwe generatie. Onderaan deze pagina is het visitekaartje van Jan te vinden uit het jaar 2000. Deze hele transitie kostte wel 30.000 gulden! Dat is tegenwoordig gelukkig anders.  

Laat je zien!

Fysieke visitekaartjes zijn een geweldige manier om aan jouw klant te laten zien wie jij bent, wat jij kan doen en waar je voor staat. Een ideale kans dus om je bedrijfsidentiteit mee te geven aan een nieuwe zakenrelatie en jezelf te onderscheiden van de massa.

De praktische functie van een visitekaart is natuurlijk het overdragen van contactgegevens. Maar naast deze praktische functie, kan je ook goed laten zien wat jouw bedrijf kan betekenen voor iemand en kan je zelfs je identiteit meenemen in het ontwerp. Zo kan je de creativiteit, innovativiteit of servicegerichtheid van je bedrijf laten zien. Hierin kunnen speciale druktechnieken een uitkomst bieden. Denk bijvoorbeeld aan het gebruiken van goud- of zilverfolie, lenticulair drukwerk of spot UV-lak. Wees niet bang om te spelen met de vormgeving. Een dikke en siervolle visitekaart valt op. En een hele opvallende visitekaart, die wordt gedeeld.

Uit onderzoek blijkt dat 39% van de mensen ervoor kiest om geen zaken te doen met bedrijven die een goedkoop uitziende visitekaart hebben [1]. Het is belangrijk om te onthouden dat de kwaliteit van jouw visitekaart ook de kwaliteit van jouw bedrijf weerspiegelt. Zorg er dus voor dat jij een visitekaart hebt die er goed uitziet en die jouw kwaliteiten goed weergeeft!

Bereik iedereen, jong en oud

Er zijn nou eenmaal veel business professionals die wat ‘ouder’ zijn en het enorm fijn vinden om een kaartje te ontvangen waar de belangrijkste informatie op staat weergegeven. Je wilt natuurlijk een zo groot mogelijk bereik. Als bedrijf zal je dan toch een beetje rekening moeten houden met de mensen die wat meer van de oude stempel zijn. Deze mensen zullen een fysiek visitekaartje zeker waarderen en zullen eerder kiezen voor jou en het warme/persoonlijke gevoel dat je geeft, dan een concurrent die alleen digitale marketing toepast.

Bovendien zijn er verschillende manieren om je visitekaartjes helemaal hip te maken, zodat je ook het jongere segment aanspreekt. Het is hierbij vooral belangrijk om creatief te zijn. Je kan een QR-code naar jouw LinkedInpagina of website op de visitekaart zetten. Je kan ook een NFC-chip aan je visitekaart toevoegen. NFC (Near Field Communication) is een contactloze communicatiemethode. Het stelt je in staat om informatie zoals bijvoorbeeld je webpagina naar iemand te versturen. Dit gaat volgens hetzelfde principe als het contactloos betalen met een bankpas en het inchecken met een OV-chipkaart. De NFC-chips zijn niet duur en de omtrek is vergelijkbaar met die van een euromunt.

Vanwege de grote hoeveelheid aan mogelijkheden op het gebied van personalisatie en modernisering, is een visitekaart altijd in staat om jong en oud een goede indruk te geven van jouw bedrijf.

Wat zijn de voordelen van een visitekaart?

Mis nooit een kans

Als bedrijf weet je natuurlijk nooit waar je een potentiële klant tegenkomt. Je ontmoet bijna elke dag wel nieuwe mensen, je raakt bijvoorbeeld in gesprek met iemand op een verjaardag, in een café of zelfs in de trein. Als een van jullie nou haast heeft, dan is een fysiek visitekaartje nog altijd sneller en makkelijker dan het uitwisselen van telefoonnummers. Door altijd een visitekaartje op zak te hebben, zorg jij er dus voor dat je nooit een kans misloopt op een nieuwe klant. Én zo kan je niet alleen een goede professionele indruk geven op persoonlijk vlak, maar ook van jouw bedrijf of kwaliteiten. En zoals het Engelse gezegde gaat “You never get a second chance to make a good first impression”.

Een bijkomend voordeel is dat je die telefoons uit het gesprek kan laten, waardoor je beter gefocust kunt zijn op het gesprek.

Zorg voor een blijvende indruk

Het geven van een visitekaartje zorgt voor een fysieke geheugensteun. Stel je voor: je krijgt een visitekaartje, stopt hem in je tas en gaat verder met je dag. Als je thuiskomt pak je je tas uit en word je opnieuw herinnert aan het bedrijf waarvan het visitekaartje is. Je legt de visitekaart neer op je bureau en onbewust zie je hem toch telkens weer liggen. Zo zorg je er als bedrijf voor dat je in iemands achterhoofd blijft zitten.

In een wereld die steeds meer digitaal wordt, krijgen de tastbare delen van jouw business steeds meer waarde. Alleen dat zorgt er al voor dat je beter onthouden wordt. Een visitekaart zorgt dus niet alleen voor een eerste indruk, maar ook voor een blijvende indruk.

Wees van alle markten thuis

Door globalisering nemen jouw internationale kansen toe. In sommige landen is het heel normaal om een visitekaartje af te geven bij een eerste ontmoeting. In Japan wordt het geven van een visitekaartje bij een eerste ontmoeting als een ritueel beschouwd en wordt dit gezien als een formele introductie. Zaken kunnen daar niet gedaan worden voordat er visitekaartjes afgegeven zijn, omdat dit staat voor het begin van de werkrelatie. Ook in India, China en in het Midden-Oosten worden visitekaartjes als belangrijk en soms als essentieel beschouwd. Het niet hebben van een visitekaart zou er dan toe kunnen leiden dat je internationale klanten misloopt.

En nu?

Het hebben van een persoonlijke, creatieve en opvallende visitekaart zorgt ervoor dat je indruk maakt en onthouden wordt. Laat zien wie je bent. Er zijn tal van manieren om jouw visitekaart effectiever te maken. Het materiaal, de kleuren, de druktechnieken, een QR-code of NFC-chip; het zorgt er allemaal voor dat je jezelf kan onderscheiden in een wereld die steeds vaker digitaal is.

Heeft jouw visitekaart een update nodig of heb je nog geen visitekaart? Dan kunnen wij jou uiteraard helpen bij de vormgeving en de realisatie! Je kan altijd langskomen voor een kop koffie en een goed gesprek.


Bron: 

[1] 4 Business Card Statistics that Will Make You Rethink Your Strategy (adobe.com)

De voordelen van een visitekaartje