Logo, identiteit, huisstijl

De basis van ieder herkenbaar merk

Als het gaat om de uitstraling van een bedrijf komen vaak de termen logo, huisstijl en identiteit voorbij. Deze begrippen worden regelmatig onterecht door elkaar gehaald. Hierdoor ontstaat verwarring over de verhoudingen tussen deze drie begrippen. Dit kan zorgen voor ineffectieve branding, omdat je niet duidelijk weet wat het doel is van een logo, van een huisstijl, en van een identiteit. Daarom zullen wij in dit artikel de rol van elk begrip ophelderen.

Logo

De functie van een logo is vrij concreet: herkenbaar zijn. Dit kan worden gedaan met woorden, symbolen, of een combinatie van de twee. Een goed logo is een logo waarbij je meteen herkent van welk bedrijf het is en wat voor bedrijf dit is. Er is bijvoorbeeld een duidelijk verschil in de logo’s van automerken en speelgoedmerken. Automerken stralen hun professionaliteit en strakheid in hun logo uit, terwijl speelgoedmerken speels en kinderlijk overkomen. Je kan door een logo dus al vaak meteen weten wat voor producten het bedrijf verkoopt. Het belangrijkste van een logo is dan ook niet of het mooi of lelijk is, maar of het herkenbaar is. Dit kun je mooi terugzien in de huidige trend onder bedrijven waarbij ze hun logo simplificeren en minimaliseren.

Huisstijl

De huisstijl ligt een niveau hoger dan het logo, waarbij het logo onderdeel is van de huisstijl. De huisstijl is de algehele vormgeving van je bedrijf. Denk hierbij aan kleuren, lettertypes, lettergrootte, verhoudingen tussen tekstvakken en afbeeldingen, en nog veel meer. Met je huisstijl is het vooral belangrijk om consistent te zijn. Het gaat dus net als bij een logo niet om mooi of lelijk, maar om samenhang. Kleuren vormen een centraal onderdeel van een huisstijl. Bekende voorbeelden hiervan zijn Ikea, McDonald’s en Google. Deze bedrijven zijn mede door hun kleurcombinaties snel te herkennen. Naast herkenbaarheid maakt een huisstijl ook duidelijk wat voor houding jouw bedrijf heeft ten opzichte van de klant. Een deftige en strakke huisstijl zorgt voor meer afstand tot de klant en een lossere trendy huisstijl doet dat juist niet. Deze keuze hangt heel erg af van het laatste begrip: identiteit.

Identiteit

Identiteit ligt nog een niveau hoger dan de huisstijl, waarbij de huisstijl (en dus ook het logo) onderdeel is van de identiteit. Identiteit is datgene waar jouw bedrijf voor staat en voor bestaat. Een bedrijf zoals Porsche staat voor luxe en exclusieve sportauto’s wat zij uitdrukt in haar huisstijl en logo. Denk bijvoorbeeld aan het prestigieuze wapenschild in het logo. Een identiteit staat zeker niet voor altijd vast. Veel bedrijven willen bijvoorbeeld hun identiteit veranderen om meer nadruk te leggen op duurzaamheid. Deze verandering in identiteit drukken ze vervolgens weer uit met behulp van veranderingen aan hun huisstijlen en logo’s. Een duidelijk voorbeeld is de oliemaatschappij BP die door de decennia heen haar identiteit heeft veranderd om een duurzamere richting in te slaan. Deze verandering werd uitgedrukt door middel van veranderingen aan naam, logo, en huisstijl. Maar de identiteit gaat nog een stuk verder dan dat. Zo is het ook bepalend voor de tone of voice en de content die op de website geplaatst wordt. We zien vaak dat de identiteit nauw verbonden is aan de persoonlijkheid van de ondernemer.

Hoe hangen de begrippen met elkaar samen?

Je bedrijf bestaat met een bepaalde reden en visie. Dit is je identiteit. Deze identiteit wil je uitdrukken door middel van een huisstijl. Met je huisstijl wil je herkenbaar zijn waar je logo een onderdeel van is. Je identiteit omvangt dus je huisstijl en je huisstijl omvangt je logo. Voor effectieve branding is het dus eerst nodig om je identiteit duidelijk te hebben. Daarna kan je nadenken over een huisstijl. Ten slotte kan je met je huisstijl een passend logo vorm gaan geven. Zo heb je één samenhangende uitstraling die volledig aansluit bij datgene waar je bedrijf voor staat.

Hoe moet ik dit allemaal zelf gaan regelen?

Dit hoef je zeker niet alleen te doen, wij zouden je hier graag bij helpen. Wij nemen je dan mee in het hele proces waarbij we samen kijken naar de totstandkoming van een identiteit, huisstijl én logo. Ben jij geïnteresseerd in effectievere branding voor jouw bedrijf? Neem dan gerust contact met ons op!