Het medialandschap is aan het verschuiven

Hoe zorg je er als mediabedrijf voor dat je content gelezen wordt?

In het huidige medialandschap speelt het internet een steeds prominentere rol. De verder toenemende digitalisering is een lastige uitdaging voor uitgevers. Het is steeds belangrijker om niet alleen na te denken over de content zelf, maar vooral over de manier waarop je deze content verspreidt.

In de digitale wereld vallen er twee soorten gedrag te onderscheiden als het aankomt op mediaconsumptie. Aan de ene kant heb je het gedrag van iemand die gericht opzoek is naar informatie en aan de andere kant heb je het gedrag van iemand die doelloos zijn tijd aan het doden is.

Doelgericht zoeken

Het eerste type gedrag kenmerkt zich door efficiënt en doelgericht gebruik van Google om zo snel mogelijk bij de gewenste informatie te komen. Om te zorgen dat de mensen die dit gedrag vertonen uiteindelijk op jouw website terechtkomen, is het belangrijk om te zorgen dat je content past binnen de zoektermen die gebruikt worden door de doelgroep. Daarnaast moet er rekening gehouden worden met het algoritme van Google (en eventueel ook andere zoekmachines). Door te voldoen aan de eisen van Google, kom je hoger in de zoekresultatenpagina te staan. Dit noemen we ook wel SEO (search engine optimization) en dit is tegenwoordig een hele belangrijke redactionele vaardigheid geworden.

Doelloos consumeren

Het tweede type gedrag kenmerkt zich door het doelloos surfen op sociale media uit verveling. Deze groep laat zich volledig sturen door het algoritme van het platform en de content die de meeste aandacht trekt. Als merk is het flink lastig om je doelgroep te bereiken op sociale media platformen aangezien de algoritmen van deze platformen prioriteit geven aan persoon-op-persoon communicatie. Door de enorme overvloed aan beschikbare content bereik je als merk bijna geen organisch verkeer meer.

Toenemende concurrentie

De digitalisering zorgt er ook voor dat iedereen de mogelijkheid heeft om een miljoenenpubliek te bereiken. Een mediabedrijf heeft niet meer alleen te maken met directe concurrenten, maar moet tegenwoordig ook concurreren met content producerende consumenten. Deze particulieren hebben toegang tot dezelfde publicatiemiddelen en zijn in staat om professionele media te verspreiden. Dit draagt enorm bij aan de overvloed van content waar consumenten aan worden blootgesteld. Deze beschikbare content is bovendien vaak gratis te verkrijgen, waardoor consumenten steeds minder bereid zijn te betalen.

De veranderende functie van print

Als uitgever is het van levensbelang om te experimenteren met de mogelijkheden die het internet biedt. Het blijft een feit dat je meer mensen kunt bereiken als je online kanalen integreert in je distributie. Je kunt enorm winnen aan zichtbaarheid door online aanwezig te zijn. De functie van print verandert. Het krijgt een speciale betekenis omdat het gros van de mensen vooral wordt blootgesteld aan online content. Print zal meer als een cadeautje aanvoelen en is niet langer de meest efficiënte en goedkope manier om content over te brengen. Het is essentieel om in te zien dat een combinatie tussen print en online noodzakelijk is. Door de distributie niet aan te vullen met digitale middelen, laat je kansen liggen.

Andere vaardigheden worden belangrijker

Al zou je de meest innovatieve content schrijven, niemand die het ziet als je onvoldoende aandacht besteedt aan de distributiekanalen. Uitgevers zouden er goed aan doen om iemand in te schakelen die meer expertise heeft op het gebied van online marketing en weet hoe je een verhaal aan de man moet brengen. De redactie kan zich dan volledig richten op het maken van content met een hoge kwaliteit die inspeelt op de behoeften van de doelgroep. Wij helpen hier uiteraard graag bij!