Onze identiteit

De identiteit van Karstens Mediamakers

Als kind speelde hij met zijn broers en zussen verstoppertje tussen de drukpersen (hij kende niets anders). Tijdens zijn werkleven staat hij vaak onder grote druk, waardoor hij niet altijd tijd neemt om zijn eigen bedrijfsstrategie kritisch te bekijken. Jan is eigenaar van Karstens Mediamakers en zegt uit eigen ervaring: “Je wordt geleefd door de dag en wat er speelt. Er zijn altijd deadlines of andere op te lossen situaties.”

Toch is hij steeds vaker een vaste sparringpartner voor zijn klanten. Meer een rol als verbinder. Iets wat ontzettend leuk is om te doen. En leerzaam, zegt Jan. “Maar het is ook gebleken dat je ervaring waardevol blijkt voor anderen. Toch blijf ik mezelf en geef onze klanten het gevoel dat ik één van hen ben. Toevallig wel eentje met meer mediakennis dan gemiddeld!” Hieronder vertelt Jan hoe hij met Karstens Mediamakers is gekomen tot zijn mediabedrijf anno 2022.

De kapstok vullen

“Steeds meer kwamen we er als mediapartner achter dat alles draait om identiteit. Je bedrijf, dat ben jij. Alles moet kloppen. Het is dus onvoldoende om alleen als drukker te blijven denken. Dat zijn namelijk wel mijn roots. Een identiteit zit namelijk niet alleen in je drukwerk tegenwoordig. Ook je website, je social mediaplatforms, je winkelaankleding, je advertentiebeleid, je outdoor reclame zoals je auto’s, video’s, mailings… alles bepaalt jouw bedrijfsidentiteit. Maar ook je content. Je moet nadenken waar je voor staat. Kortom, blijf door het bos de bomen zien en maak een goed plan.

Past het gezicht nog wel bij het verhaal?

Een aantal jaar geleden kwam mijn zoon als bijbaantje meewerken in de zaak en dat leverde leuke, pittige discussies op. Een vastgeroeste ondernemer van middelbare leeftijd met een jonkie die zijn bedrijfskundestudie aan het afronden was. Zo kwam aan de orde of het wel duidelijk was wat Karstens Mediamakers doet als je onze website bezoekt. Dan moet je ook eerlijk naar jezelf zijn, want dat was echt niet het geval. Gaat een potentiële klant ons wel benaderen als het niet helemaal duidelijk is wat we doen? Het antwoord laat zich raden natuurlijk.

Een vastgeroeste ondernemer van middelbare leeftijd met een jonkie die zijn bedrijfskundestudie aan het afronden was.

Het heeft te maken met alle mediaveranderingen die er de afgelopen jaren zijn geweest. Met de enorme diversiteit aan promotionele opties die er tegenwoordig zijn, is het steeds lastiger voor bedrijven om de beste (en goedkoopste) keuzes te maken. Welke vorm van marketing is het meest effectief voor jouw bedrijf? Meestal komt dit aan op allemaal maatwerk. Verdieping is daarvoor noodzakelijk, dus met alle klanten hebben wij een hele persoonlijke en warme relatie.

Maar het is ook belangrijk om te bepalen wat je doel is. Wil jij klanten bereiken, behouden of bewaken? In de meeste gevallen kun je de volgende vragen aan jezelf stellen:

  • Hoe krijg ik meer klanten?
  • Hoe blijf ik in beeld bij mijn klanten?
  • Is mijn bedrijfsidentiteit wel consequent genoeg?

En aan de laatste kun je toevoegen dat je jezelf regelmatig moet afvragen of je bedrijfsidentiteit nog wel klopt met wat je doet. Dat laatste was ook op Karstens Mediamakers van toepassing. Rebranding was noodzakelijk. Niet zozeer van ons logo of ons verhaal, maar wel van onze website.

Onze visie

Wij handelen steeds vaker als full service mediabureau. Dat moest natuurlijk ook duidelijk verteld worden op de website. Uiteindelijk hebben wij bepaald wat onze hoofdactiviteiten zijn:

  • Offline media
  • Online media
  • Design
  • Strategie en communicatie

Daaromheen hebben we alles gemaakt, waarmee de cirkel op dit moment rond is.

Gaandeweg werden we ook steeds trotser op onze familieroots. We kwamen erachter dat we niet onder stoelen of banken moeten steken dat onze familie al bijna 100 jaar in de media zit. Mijn broer Daan en ik zijn van de vierde generatie, maar we merken dat ook de vijfde generatie al aan deze tak van sport ruikt. Blijkbaar zit dit in ons DNA en past dit goed bij ons. Media is van alle tijden. We hebben op onze nieuwe website een speciale pagina aangemaakt, waar extra aandacht wordt besteed aan onze roots. Neem vooral een kijkje, ik ben benieuwd wie me herkennen.

Mocht je een keer met me willen sparren naar aanleiding van deze blog? Bel of mail me gerust. Je bent van harte welkom bij ons. Of ik kom bij jou langs. Wij kijken graag mee in jouw keuken.”