Waarom zou je rebranden?

Is het tijd voor een rebranding? 5 redenen

Bij het starten van een nieuw bedrijf besteden ondernemers veel aandacht aan de identiteit. Zo wordt een naam verzonnen, wordt er een logo ontwikkeld en komt er een huisstijl tot stand. De visuele componenten worden goed doordacht. Wat we merken, is dat dit vaak één keer gedaan wordt, maar dat het daarna eigenlijk wordt vergeten. Dat vinden wij zonde. Naarmate de tijd passeert, zal er veel veranderen aan de markt, je product en je missie. Het is dan zeer toepasselijk om een rebranding door te voeren. We zullen je in dit artikel uitleggen wat een rebranding is, waarom je zou rebranden en nemen je mee in het voorbeeld van Ringfoto Goldmember.

Wat is een rebranding?

Je bedrijfsidentiteit omvat het totaal aan ervaringen van (toekomstige) klanten met jouw bedrijf en het beeld dat daardoor gevormd wordt. Rebranding is een marketingstrategie waarin je de uitstraling van een bedrijf verandert door het ontwikkelen van een nieuwe naam, logo of algemene stijl. In feite geef je jouw bedrijfsidentiteit op een andere manier weer. Een bedrijf doet dit gemiddeld elke 7 tot 10 jaar. Ervaren ondernemers weten dat de bedrijfsidentiteit erg belangrijk is bij het aantrekken en binden van (nieuwe) klanten. De bedrijfsidentiteit is veel meer dan alleen de naam en het logo, ook al zijn dit natuurlijk wel belangrijke steunpilaren. Omdat het zo belangrijk is om jouw bedrijfsidentiteit goed weer te geven, is rebranden soms noodzakelijk. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Meer daarover later. Een rebranding kan in verschillende mate worden doorgevoerd. Het is niet altijd nodig om gelijk alles aan jouw bedrijf te veranderen. Kleine aanpassingen aan de naam of het logo, kunnen soms al veel verschil maken. Andere keren hoef je enkel je content aan te passen.

Waarom zou je rebranden?

Rebranding moet je niet zien als een extra kostenpost op jouw marketingbudget, maar als een belangrijke investering die een grote groei voor jouw bedrijf kan betekenen. Als jouw bedrijf een goed rebrandingsproces doormaakt met goed vooronderzoek, dan heeft dit vele voordelen:

  1. Rebranden kan jouw klantenkring vergroten en versterken

Aan de hand van goed vooronderzoek, moet je achterhalen welke doelgroep aansluit op jouw product en jouw bedrijf. Door te zorgen dat jouw bedrijfsidentiteit goed overeenkomt met de doelgroep die je wilt aanspreken, creëer je niet alleen nieuwe klanten maar ook loyalere klanten die vaker terug zullen komen. Als je dit goed doorvoert, dan kan het er zelfs voor zorgen dat loyale klanten jouw bedrijf aanraden aan familie en vrienden. Zo kan rebranding zelfs leiden tot gratis marketing.

  1. Rebranden kan ervoor zorgen dat je opvalt tussen de concurrentie

Als bedrijf moet je er ten eerste voor zorgen dat je beter bent dan jouw concurrentie. Dit kan natuurlijk op veel vlakken zo zijn. Denk bijvoorbeeld aan betere kwaliteit, betere service of een lagere prijs. Ten tweede moet je er dan voor zorgen dat de klant dit ook ziet. De klant moet in één oogopslag kunnen zien waarom jouw bedrijf beter is dan de concurrent. Rebranding moet er dus voor zorgen dat de sterkste punten van jouw bedrijf goed naar voren komen. Het hebben van een sterk merk met een sterke uitstraling zorgt er zelfs voor dat klanten over de gebreken van jouw bedrijf heen kunnen kijken. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een bedrijf als Apple. Andere telefoons kunnen net wat beter zijn op bepaalde punten, maar toch kiezen veel mensen voor Apple. Daar speelt de bedrijfsidentiteit en de daarmee gevormde loyaliteit een belangrijke rol in.

  1. Rebranden kan jouw bedrijf aan een sterke en goede reputatie helpen

Een goede reputatie is niet alleen positief voor het aantrekken van klanten maar ook voor het aantrekken van het beste personeel. Goede voorbeelden hiervan zijn Stanford University en Harvard University. Deze universiteiten staan bekend als de beste universiteiten. Daar zouden de meeste studenten het liefst willen studeren. Als jouw bedrijf ook een ijzersterke reputatie weet te ontwikkelen op jouw vakgebied, dan zullen de beste studenten vers uit de opleiding bij jou aankloppen voor werk.

  1. Rebranden kan ervoor zorgen dat jouw uitstraling weer goed aansluit op jouw product

Rebranden heeft een belangrijk doel: ervoor zorgen dat jouw bedrijf meegaat met zijn tijd. Door de jaren heen kan er veel veranderen aan jouw afzetmarkt. De huidige Covid-19 pandemie is hier zeker een katalysator in. De pandemie zou ervoor kunnen zorgen dat je wat aarzelend bent om investeringen in jouw bedrijf te doen. Maar de wereld, en dus jouw afzetmarkt, is in een stroomversnelling van veranderingen beland door corona. Daarom moet je er juist voor zorgen dat jouw bedrijf met de tijd meegaat. Door de pandemie moesten winkels dicht en veel bedrijven werden gedwongen om online omzet te draaien. Door te rebranden, kan je ervoor zorgen dat jouw bedrijfsidentiteit ook goed naar voren komt in de digitale wereld in plaats van alleen de fysieke wereld.

  1. Rebranden kan jouw bereik vergroten

De wereld wordt kleiner en dus moet jouw bereik groter worden. Door globalisering wordt het steeds interessanter om buiten jouw lokale markt te gaan kijken. In andere landen is de cultuur anders, dit kan er dan natuurlijk voor zorgen dat jouw bedrijf een wat andere uitstraling moet hebben om optimaal op die andere markt aan te sluiten. Dan is het dus nodig om te rebranden. Nederland is een klein maar divers land, dus zelfs binnen onze landsgrenzen zou het nodig kunnen zijn om per regio te kijken welke uitstraling jij wilt hebben voor die doelgroep.

Een voorbeeld van een rebranding

Ringfoto is de grootste fotoretailorganisatie in Europa. Als je besluit om bij Ringfoto een grote aankoop te doen, dan krijg je toegang tot het (aparte) Goldmember lidmaatschap. Als Goldmember geniet je van tal van voordelen bij Ringfoto.

In de huidige identiteit van Ringfoto, wordt veel gebruikgemaakt van aanwezige, rode kleuren en veel afbeeldingen. Hierdoor komt het bedrijf speels over. Maar doordat diezelfde uitstraling ook in het Goldmember lidmaatschap wordt doorgevoerd, mist daar de nadruk op de belangrijkste punten. Met name de 5 jaar garantie en de uitstekende service die je geniet als Goldmember. Dit wou het bedrijf veranderen door middel van een rebranding. Ze wilden meer nadruk leggen op de dingen waar ze echt voor staan. Dit is persoonlijke aandacht, professionaliteit en kwaliteit. Als je bij een vestiging van deze keten binnenkomt, staan er altijd vakkundige medewerkers klaar om jou te voorzien van de beste adviezen op het gebied van camera’s. In de oude identiteit kwam dit niet echt naar voren. Dus ze namen contact op met ons.

De oude identiteit

Waarom zou je rebranden?

Wij hebben Ringfoto hierin kunnen helpen door goed met elkaar in gesprek te gaan en echt te luisteren naar wat het bedrijf wil uitstralen en mooi vindt. Het resultaat zorgt voor een veel elegantere/luxere uitstraling die de klant een gevoel van professionaliteit geeft. Dit past veel beter bij het exclusieve karakter van het Goldmember lidmaatschap.

De nieuwe identiteit

Rebranding voorbeeld: Ringfoto Goldmember

Wil jij rebranden maar weet je niet goed hoe? Wij kunnen je hier uiteraard mee helpen!