Kleurenpsychologie in je bedrijfsidentiteit

Welke kleur past bij mijn bedrijfsidentiteit?

Zorgt de kleur van een product ervoor dat we het sneller kopen? Zorgt de kleur van een verpakking ervoor dat we het ene merk boven het andere verkiezen? Zorgt de kleur van een logo ervoor dat we er sneller op zouden klikken?

Het korte antwoord is ja. Het langere antwoord heeft te maken met kleurenpsychologie.

Wat is kleurenpsychologie?

Kleurenpsychologie is de studie naar de manier waarop kleuren en tinten onze perceptie en ons dagelijks gedrag kunnen beïnvloeden. Kleurenpsychologie is dan natuurlijk ook relevant in marketing en branding. Het is belangrijk om een goed beeld te hebben van hoe kleuren jouw klanten beïnvloeden. Zorg er altijd voor dat jouw kleuren aansluiten op de doelgroep die je probeert te bereiken. Het feit dat bedrijven als UPS, Cadbury en Barbie zelfs specifieke kleuren geregistreerd hebben, zegt veel over het belang van kleurenpsychologie.

Het belang van kleurenpsychologie

Kleuren wekken emoties op. Dat geldt ook bij jouw bedrijfskleuren. Het kiezen van de juiste kleuren is belangrijk in de communicatie van jouw bedrijf (en bedrijfsidentiteit!) met de klant. Bedrijfskleuren helpen bij het opvallen tussen de concurrentie, maar kunnen er ook voor zorgen dat je compleet wegvalt. Door strategisch gebruik te maken van kleuren in je marketing en bedrijfsidentiteit, kan je beïnvloeden hoe klanten je zien en waar ze je mee associëren. Zorg er dus voor dat jouw bedrijf de juiste kleuren gebruikt die passen bij jouw bedrijfsidentiteit!

Kleurenpsychologie in de praktijk

Hoe kleurenpsychologie werkt in de praktijk is het best uit te leggen aan de hand van een voorbeeld. De Albert Heijn gebruikt veel lichtblauw, een kleur die mensen op hun gemak stelt. Daarnaast gebruikt de AH in de winkel ook veel oranje. Deze kleur maakt mensen enthousiast, trekt aandacht en wakkert de eetlust aan (denk ook aan de Jumbo). In de AH to Go winkels zie je vaak andere kleuren. Daar zie je felgroen en felroze. Deze kleuren zorgen ervoor dat de doorloopsnelheid hoger wordt en zetten mensen aan tot het doen van snelle impuls aankopen.

De betekenis achter kleuren

Dezelfde kleur kan natuurlijk voor verschillende mensen iets anders betekenen afhankelijk van onder andere iemand zijn jeugd, waarden, woonomgeving, gender et cetera. Over het algemeen wekken kleuren de volgende emoties/gevoelens op bij iemand:

Grijs en wit staan voor kalmte en worden vaak als neutraal gezien. Wit is zuiver en straalt onschuld, perfectie en balans uit. Daarnaast komt het “clean” over. Apple maakt in zijn logo gebruik van grijze- en witte tinten.

Zwart komt mysterieus over, maar staat ook voor kracht, elegantie en dominantie. De kleur wordt veel gebruikt door bedrijven die exclusiviteit willen uitstralen. Denk bijvoorbeeld aan Prada, Chanel, Louis Vuitton, Gucci en Ralph Lauren. De kleur wordt daar onder andere gecommuniceerd in het logo, webdesign en in reclamespotjes.

Groen is sterk verbonden met de natuur en geld. Groen staat voor groei, gezondheid en vrijgevigheid, maar kan tegelijkertijd gevoelens van jaloezie veroorzaken. Als jouw bedrijf te maken heeft met gezondheid of natuur, dan is groen een goede keuze. Animal Planet heeft bijvoorbeeld gekozen voor een groen logo.

Blauw wordt vaak geassocieerd met de lucht en de zee. Het staat voor betrouwbaarheid, vrede en kalmte. De kleur wordt vaak gebruikt in keurmerken om vertrouwen uit te stralen. Verder kan de kleur staan voor veiligheid, kwaliteit en innovativiteit. Philips is een bedrijf dat gebruikmaakt van deze kleur. Het negatieve aspect van deze kleur, is dat het ook koud kan overkomen.

Roze is vaak populair bij bedrijven met producten die vooral aanspreken op vrouwen (denk aan Libresse, Barbie en Victoria’s Secret). Roze staat voor jeugdigheid, plezier en verleiding.

Rood wordt geassocieerd met opwinding, gevaar, passie en zet aan tot actie. De kleur rood grijpt de aandacht van mensen en wordt vaak gebruikt op websites als kleur voor “bestel nu” knoppen. Rood is de meest intense kleur en kan de heftigste emoties opwekken. Voorbeelden zijn Lego, Coca Cola en de KFC.

Oranje staat onder andere voor avontuurlijkheid, enthousiasme, creativiteit en betaalbaarheid. Het zorgt voor speelsheid. Denk bijvoorbeeld aan Nickelodeon. Oranje grijpt ook de aandacht van klanten, maar is iets minder indrukwekkend dan rood. Je kan hier ook denken aan Harley Davidson.

Geel wordt geassocieerd met zonneschijn. Het roept gevoelens van blijdschap, vrolijkheid en optimisme op, maar kan ook gevoelens van bedrog en gevaar veroorzaken. Op je website kan je kleine details in het geel verwerken om bezoekers een positief gevoel mee te geven. Ikea gebruikt geel in hun logo omdat mensen die daar shoppen vaak meubels voor hun nieuwe huis nodig hebben. Daar voelen zij zich vaak blij, positief en optimistisch over.