Aangezien een gemiddelde Nederlander anderhalf uur per dag op social media zit, komt die vaak wel honderden profielen per dag tegen [1]. Als je als bedrijf een blijvende indruk wil achterlaten, moet je een duidelijke en sterke bedrijfsidentiteit uitstralen.
Een behoorlijk percentage van je prospects zal via social media bij jouw bedrijf terecht zijn gekomen. Door je social media slim in te richten, kan de effectiviteit van deze kanalen sterk toenemen en zal je bedrijfsidentiteit enorm versterken. Mocht je nog niet bekend zijn met de term “bedrijfsidentiteit” en weet je niet hoe je hier richting aan kan geven, lees dan vooral dit artikel eerst.
Social media kan een enorm bepalende rol spelen bij het inrichten van je bedrijfsidentiteit. Het stelt je in staat om te laten zien wat jou speciaal maakt en geeft je de kans om je bericht zo vorm te geven dat het perfect aanspreekt op je doelgroep. Als jij je doelgroep zo weet aan te spreken dat het natuurlijk, persoonlijk en relevant overkomt, dan zal je al snel een stijgende lijn zien in de betrokkenheid en het conversiepercentage. Om ervoor te zorgen dat je social media succesvol gebruikt bij het versterken van je bedrijfsidentiteit, zijn er een aantal belangrijke dingen om rekening mee te houden:
1. Kies de juiste platformen
De eerste stap is om het juiste platform te kiezen voor jouw boodschap. Als je je bedrijfsidentiteit hebt bepaald, dan weet je goed wie je doelgroep is. Demografische data is erg belangrijk om te kunnen bepalen welke platformen op je radar moeten staan. Richt je bedrijf zich bijvoorbeeld vooral op jongeren dan wil je zeker op TikTok aanwezig zijn. Het grootste aantal gebruikers is daar tussen de 10 en 19 jaar oud (25%). Op Instagram is het grootste aantal gebruikers tussen de 25 en 34 jaar oud (31,2%). Wil je je meer op B2B professionals richten? Dan is LinkedIn weer een geschiktere keuze. Is je doelgroep enorm breed? Dan kan je weer naar YouTube of Facebook kijken [2].
Natuurlijk hangt het ook af van het soort content dat je wilt posten. Ben je niet van plan om video’s te posten dan zijn TikTok en YouTube geen geschikte platformen. Bedenk vooraf wie je wilt bereiken en wat voor content je wilt en kan maken. Het is uiteindelijk ook een kwestie van tijd en dus zal je prioriteiten moeten stellen.
2. Maak waardevolle content
Uiteindelijk wil je iets van waarde leveren aan je klanten. Mensen willen graag content zien waar ze wat aan hebben. Reclames worden vaak genegeerd. Daarom is kwalitatieve content van belang om de aandacht te trekken. Denk bijvoorbeeld aan handige tips, interessante weetjes of informatieve artikelen over producten en/of services die je verkoopt. Hiermee informeer je de klant in ruil voor hun aandacht. Je wilt een bepaalde behoefte vervullen om onthouden te worden. Anders loop je het risico dat je content meer als een advertentie wordt gezien, wat ervoor zorgt dat je al snel de aandacht van je doelgroep kwijt bent.
3. Post regelmatig content
Er zijn maar weinig bedrijven die zo sterk ingeprent in ons geheugen zitten dat de bedrijfsidentiteit op automatische piloot werkt. Bedrijven zoals Google, Microsoft en Facebook hoeven consumenten er niet aan te herinneren dat ze bestaan.
De meeste bedrijven hebben die luxe niet en moeten er constant mee bezig zijn om hun doelgroep te bereiken. Al helemaal op social media worden consumenten blootgesteld aan een gigantische hoeveelheid content. Om een plekje in het geheugen van mensen te krijgen, moeten ze jouw content regelmatig blijven tegenkomen. Door een vast contentschema aan te houden, laat je over een lange periode meerdere impressies achter bij mensen. Het gaat er niet zozeer om dat je enorm veel op social media plaatst, het gaat juist om het hebben van regelmaat. Het is beter om één keer per week content te plaatsen dan een aantal weken heel veel te plaatsen en andere weken weer niks. Door geroutineerd content te posten maak je een actieve indruk op je publiek. Uit onze eigen ervaring, blijkt het prettig om te werken met een vast schema waarin je tijd inplant voor het reageren op, maken van en plaatsen van content voor elk social media platform waarop jij actief bent.
Door vaker te posten, kan je een bepaalde betrokkenheid bij je doelgroep stimuleren. Daarbij moet wel gesteld worden dat het niet de bedoeling is dat je je doelgroep gaat spammen met jouw content. Dat werkt natuurlijk averechts. Als het aankomt op de frequentie, zijn wij van mening dat kwaliteit boven kwantiteit moet gaan.
4. Wees consistent in je stijl en vormgeving
Met een merk wil je dat een consument jouw bedrijf onbewust associeert met een aantal specifieke ideeën of emoties. Als je denkt aan Apple, kan bijvoorbeeld een gevoel van innovativiteit en vooruitstrevendheid naar voren komen. Met Harley Davidson wordt een ruig, krachtig en ongebonden beeld gestimuleerd in het hoofd van de consument. Een goed merk beschikt over een sterke boodschap, die op alle marketingkanalen op dezelfde manier gepresenteerd wordt.
Met de stijl, de vormgeving en de tone of voice neemt een bedrijf een bepaalde houding aan. Het maakt niet uit of je losjes, strak, professioneel, uitbundig of simpel wilt overkomen, zo lang je maar consistent blijft. Hiermee creëer je een heldere boodschap. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat alles wat op social media geplaatst wordt, past binnen de uitstraling van je andere kanalen. Denk bijvoorbeeld aan je website, magazine en e-nieuwsbrief. Het moet allemaal op elkaar aansluiten.
5. Toon de mensen achter het bedrijf
Misschien wel het mooiste aan social media, is dat je het menselijke aspect van je bedrijf kan laten zien. Via je content kan je laten zien wie jij en je werknemers zijn en vooral waar jullie voor staan. Zo kun je een authentieke, persoonlijke band vormen met je klanten. Juist op deze manier kan je betrokkenheid met je doelgroep stimuleren. Zeker als klein bedrijf heb je hier veel baat bij. Maak daarom zo af en toe content met een persoonlijke touch. Denk bijvoorbeeld aan foto’s van jou of je werknemers in actie of video’s waarin je laat zien wat er achter de schermen allemaal gebeurt.
(Bonus) Maak gebruik van video
Op social media ben je niet gebonden aan de beperktheid van tekst. Video is een erg effectieve tool om te gebruiken bij het versterken van je bedrijfsidentiteit en het bereiken van nieuwe klanten. Met deze vorm van media, is de kans veel groter dat je de aandacht trekt van je doelgroep.
Als mens zijn we visueel ingesteld. Grotendeel van de informatie die we dagelijks ontvangen, is visueel. Dit kunnen we beter verwerken en het blijft beter in ons geheugen zitten. Door in een video te communiceren wie je bent en wat je doet, kun je potentiële klanten meer vertellen over jou en je producten of diensten. Dit helpt in eerste instantie om op te vallen, maar creëert ook een gevoel van vertrouwen.
Waar moet ik beginnen?
De eerste stap is natuurlijk het bepalen van je bedrijfsidentiteit om dit vervolgens op een uniforme manier door te kunnen voeren op al je marketingkanalen. Zorg voor een heldere boodschap. Om succesvol te kunnen zijn op social media, is het vooral belangrijk om voor jezelf een realistisch contentschema op te stellen en je hier aan te houden. Uiteindelijk komt het allemaal aan op toewijding en consistentie. Wij helpen je hier graag bij!
Bronnen:
[1] https://nos.nl/artikel/2320098-nederlanders-zitten-anderhalf-uur-per-dag-op-sociale-media
[2] https://sproutsocial.com/insights/new-social-media-demographics/#tiktok-demographics